جذب مخاطب بر اساس نیاز روز جامعه نهاد کتابخانه های عمومی کشور - جذب مخاطب بر اساس نیاز روز جامعه
جستجوی سریع در مطالب مجله
صفحه اصلی > کتابداری
تاريخ انتشار : ۱۳۹۶/۵/۲۱|۱۵:۵۳
ادکا

بررسی زمینه‌ همکاری «ادکا» و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

جذب مخاطب بر اساس نیاز روز جامعه

اگر مسئولان ادکا و نهادکتابخانه‌های عمومی شرایط لازم برای همکاری را فراهم کنند، مطمئنا در زمینه‌هایی مانند جذب مخاطب به کتابخانه‌های عمومی تحول بزرگی ایجاد می‌شود.

 

مهران محمدپور*: ادکا، اتحادیه انجمن‌های علمی و دانشجویی است که امسال دهمین دوره نشست‌های آن در حال برگزاری می‌باشد. هر سال مجمع عمومی ادکا در دی ماه یا آذر ماه برگزار می‌شود. هدف از تاسیس این اتحادیه دانشجویی کمک به پیشرفت و ارتقاي سطح علمي دانشجويان و انجمن‌های علمی دانشجویی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی با ارائه برنامه‌ها و سیاست‌های کلی است،  از جمله اهداف دیگر این اتحادیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شناساندن اهميت حرفه علم اطلاعات و دانش‌شناسی و اعتلاي جايگاه کتابداران در سطح جامعه دانشجويي و سایر اقشار جامعه؛
  • جذب و تشويق دانشجويان و بالابردن انگيزه آن‌ها در زمينه علم اطلاعات و دانش‌شناسی؛
  • ارائه پيشنهادهای دانشجويان از طريق کانال اتحاديه انجمن‌هاي علمي دانشجويي علم اطلاعات و دانش‌شناسی ایران (ادكا) به مراکز مختلف؛
  • تجليل از دانشجويان پژوهشگر و نمونه حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی؛
  • برگزاري سمينار‌ها، گردهمايي‌ها و برپايي نمايشگاه‌ها؛
  • ارائه خدمات آموزشي و پژوهشي جهت به‌روزرساني اطلاعات دانشجويان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی (تمام گرايش‌ها)؛
  • تدوین کتب و نشريات علمي و پژوهشي در حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی به شکل چاپي و غيره.

متاسفانه به جز مواردی انگشت‌شمار، کتابداران کتابخانه‌های عمومی کشور و اتحادیه ادکا همکاری چندانی ندارند، البته با توجه به ماهیت فعالیت کتابخانه‌های عمومی که با اقشار مختلف مردم سر وکار دارند و ظرفیت‌های موجود در ادکا، زمینه‌های همکاری فراهم است.

با توجه به اینکه ادکا از کمیته‌های مختلفی تشکیل شده است و دانشجویان مقاطع مختلف از دانشگاه‌های گوناگون با رویکردهای مختلف درکنار هم حضور دارند. اگر مسئولان و ارگان‌های مربوطه مثل نهادکتابخانه‌های عمومی کشور شرایط لازم را فراهم کنند، مطمئناً در زمینه‌هایی مثل جذب مخاطب به کتابخانه‌های عمومی تحول بزرگی ایجاد می‌شود. برنامه‌هایی مثل برگزاری همایش و نشست‌ در عین حال که مزیت‌های خودش را دارد اما نمی‌تواند به اندازه برگزاری کارگاه و دوره‌های تخصصی و همین طور آموزش‌های سواد اطلاعاتی و سواد رسانه‌ای و توجه به پیشکسوتان و بزرگان رشته و استفاده از تجربیات مفید آن‌ها، ساخت مستند و کلیپ و ... تاثیرگذار باشد. برنامه‌ریزی باید به نحوی صورت گیرد که بیشتر به سوی ایده‌محوری و پژوهش‌محوری حرکت کنیم نه آموزش‌محوری، متاسفانه نظام آموزشی کشور مشکلاتی دارد و ادکا و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور باید برنامه‌های عملی و کاربردی را در دستور کار خود قرار دهند.

همکاری نهاد‌کتابخانه‌‌های عمومی کشور و ادکا می‌تواند خیلی مفید باشد، اما این امر منوط به برقراری جلسات بین مسئولان نهاد کتابخانه‌‌های عمومی کشور و ادکاست. این امر برای آشنایی دو طرف با ظرفیت‌های یکدیگر لازم است تا بتوانند امکان اجرای برنامه‌های مشترک در تهران و شهرستان‌‌ها را فراهم سازند. ساخت زندگی بزرگان، مستندسازی فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی، برگزاری مسابقات کتابخوانی، همچنین تولید پادکست و خبرنامه‌ و کتاب‌های گویا و صوتی می‌تواند دریچه جدیدی در این همکاری‌ها باشد. استفاده از ظرفیت‌های دانشجویان می‌تواند جذابیت‌های بیشتری به این همکاری‌ها ببخشد. اگرچه استفاده از پادکست‌ها هنوز خیلی رواج پیدا نکرده است، اما امروزه موضوعات مختلفی برای تولید پادکست وجود دارد و نباید صرفا خودمان را محدود به تولید کتاب صوتی کنیم. می‌توان پادکست‌هایی مخصوص رده‌های سنی مختلف جامعه تولید کرد و حتی می‌توان در بحث تولید نرم‌افزارهای کاربردی سرمایه‌گزاری و همکاری کرد.

 

 

 

* دانشجوی ترم آخر کارشناسی علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه سمنان، دبیر انجمن علمی دانشجویی، نایب دبیر کمیته پژوهش ادکا 9، عضو شورای دبیران انجمن‌های علمی دانشگاه، عضو شورای فرهنگی، دبیر کمیته مستندسازی ادکا 10، سردبیر و مدیر مسئول سابق مجله انعکاس

* خبرنگار: هانیه وهابی

ارسال نظر
captcha
ارسال