پلی میان کتاب و کتابخوان نهاد کتابخانه های عمومی کشور - پلی میان کتاب و کتابخوان
جستجوی سریع در مطالب مجله
صفحه اصلی > کتابداری
تاريخ انتشار : ۱۳۹۶/۵/۲۱|۱۶:۰۶
پل میان کتاب و کتابخوان

کتابداران نیاز به آموزش چه مهارت‌های ارتباطی دارند؟

پلی میان کتاب و کتابخوان

در دنیای امروز مهم نیست که یک کتابدار چقدر قابلیت حرفه‌ای داشته باشد، اگر دارای مهارت‌های ارتباطی کافی نباشد و یا در ارائه قابلیت‌های خود ناتوان باشد، رضایت کاربران را از دست خواهد داد.

 

فهیمه صبوری، فهرست‌نویس: امروزه که ارتباطات در زندگی همه نقش اساسی دارد، کتابداران و متخصصان اطلاع‌‌رسانی نیز با هم و با دیگران در ارتباط هستند. بیشترین ارتباط کتابداران با مراجعه‌کنندگانی است که برای برطرف کردن نیاز اطلاعاتی خود به کتابخانه می‌آیند. بنابراین کتابخانه باید بتواند در مرتفع نمودن نیاز‌های مراجعین خود توانمند عمل نماید. در واقع نقش کتابدار در ارائه خدمات نقش واسطه است، به این صورت که وی بین مواد اطلاعاتی و مراجعه کننده پلی برقرار می‌کند. دگرگونی در فضای اطلاعاتی جامعه سبب شده است صرفاً داشتن مهارت‌های تخصصی و تحصیل در رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی برای کتابداران کافی نباشد. کتابخانه‌های امروز نیاز به کتابدارانی دارند که دارای مهارت‌های گوناگون فنی، اداری و همچنین در ارائه خدمات کاربرگرا همراه با مهارت‌های نرم مثل مهارت‌های ارتباطی باشند.

 از جمله مهم‌‌ترین مولفه‌های مربوط به مهارت‌های ارتباطی کلامی  مورد نیاز برای کتابداران می‌توان به صحبت کردن شفاف، لحن صمیمانه و دوستانه، آشنایی به زبان‌های خارجی، و مهارت رهبری و مذاکره  و از جمله مولفه‌های مربوط به مهارت‌های غیرکلامی مورد نیاز برای کتابداران می‌توان به تماس مناسب چشمی با مخاطب، ظاهر مرتب، برخورد صمیمانه و دوستانه، توانایی تشخیص نیاز اطلاعاتی مخاطب و مهارت نوشتن اشاره کرد. برخی صاحب‌نظران به مهارت‌های ارتباطی حوزه وسیع‌تری می‌بخشند و داشتن مهارت‌هایی مثل لب‌خوانی، هجی کردن حروف با انگشتان[1] و زبان اشاره را نیز برای کتابداران ضروری می‌دانند. در دنیای امروز مهم نیست که یک کتابدار چقدر قابلیت حرفه‌ای داشته باشد، اگر دارای مهارت‌های ارتباطی کافی نباشد و یا در ارائه قابلیت‌های خود ناتوان باشد، رضایت کاربران را از دست خواهد داد.

عده‌ای بر این باورند که نقش کتابداران در کتابخانه‌ها با ظهور فناوری‌های جدید کمتر و شاید محو خواهد شد، اما شواهد نشان می‌دهد بعید به نظر می‌رسد کتابخانه‌های مجازی و الکترونیکی نیز بتوانند بدون عوامل انسانی در فعالیت خود موفق عمل کنند. آنچه که با ظهور فناوری‌های جدید تغییر خواهد کرد حذف شرط حضور توام انسان‌ها و دانش در یک فضای فیزیکی مشترک برای ارایه خدمات خواهد بود. بنابراین کتابخانه‌های مدرن نیز، در بخش‌هایی مثل میز مرجع مجازی که لازمه آن ارتباط با افراد برای پاسخ به سوالات مرجع از طریق فناوری‌های پیشرفته و نه صرفا در پشت میز مرجع فیزیکی است، همچنان به وجود کتابداران نیاز خواهند داشت و بدیهی است که هیچ کتابداری نیز بی‌نیاز از برخورداری از مهارت‌های ارتباطی نخواهد بود و تنها ممکن است بخشی از مهارت‌ها پررنگ‌تر یا کم‌رنگ‌تر گردد.

 

 


[1] finger spelling

ارسال نظر
captcha
ارسال